Nästa fas i den digitala utvecklingen – här är marknadsförarens roll
Den här artikeln har först publicerad i Resumé Insikt 24 juni 2019.
Kanske hade du hoppats på en lite mer lättsmält analys så här en bit in på sommaren? Någonting att konsumera från hängmattan och som inte pratar om förändrade roller hit och dit. Du är ju LEDIG (i alla fall -ish). Men nej, istället blev det en resonerande text om kommunikatörens roll i den digitala transformationen. För dig som funderar på att skippa resten av den här texten vill jag ge en ledtråd; detta är spännande läsning för dig som är öppen för förändring och vill spela en bredare roll i företaget. Och förmodligen lite mer magstark läsning för dig som hellre jobbar som du alltid har gjort.
Internet, sociala medier och mobilen, även kallad den trippla revolutionen, har det senaste decenniet förändrat spelreglerna för skapande och spridning av information. Någonting som har påverkat kommunikatörens roll rejält.
När företag pratar om digitalisering har man ofta lagt ansvaret på kommunikationsavdelningar och/eller hos IT. Fram tills nu. Jag, och många kommunikatörer med mig, har författat en mängd så kallade digitala strategier som syftat till att kartlägga hur vi bäst når ut med våra budskap - både anpassat efter olika kanaler och utifrån våra målgruppers förändrade beteenden och preferenser. Vi har digitaliserat delar av våra produkter eller tjänster, men i grunden har affären i de flesta branscher mer eller mindre sett likadan ut.
Men snart kommer det digitala ansvaret inte längre att kunna läggas på enskilda chefer och avdelningar.
Varför då?
Jo, för att vi med snabba steg är på väg in i nästa fas av den digitala utvecklingen - med teknologier som AI, blockkedjor och robotar i spetsen. World Economic Forum kallar den här perioden för ”den fjärde industriella revolutionen”. Det här är ett nytt paradigmskifte, som inte ”bara” påverkar vissa områden av affären - utan med stor sannolikhet hela företagets affärsmodell. Dess existens.
Den närmaste tiden kommer de tekniska möjligheterna att nå nya nivåer, slå oss med häpnad och bana vägen för helt nya typer av innovationer. Digitala frågor måste genomsyra hela företaget för att man ska hänga med i utvecklingen och inte bli irrelevant när disruption flåsar i nacken.
Blockkedjeteknik kommer exempelvis att förändra betydelsen av tillit och slå bort olika typer av mellanhänder. AI kommer att effektivisera processer och göra helt nya saker möjliga. Och så vidare.
I nästa fas av den digitala utvecklingen kommer gränserna mellan marknadsföring, produktutveckling, försäljning och teknik ytterligare att suddas ut. Här kan vi kommunikatörer komma att få en bredare roll.
När det kommer till innovation är nyckeln kundinsikt - någonting som kommunikatörer ofta har den bästa förståelsen för. Men vi behöver också ännu mer än någonsin hålla örat mot marken för att tolka förändringar i beteenden, preferenser och andra trender som påverkar våra kunders beslut.
När nästa våg av teknik skickar in våra affärsmodeller i torktumlaren behövs kommunikatörer för att bidra i knådandet av affären. Lyckas vi hålla oss relevanta och lösa våra kunders framtida och verkliga problem - då är jag säker på att vi också kommer att lyckas med vår kommunikation. Då har vi något relevant att prata om.
Glad sommar!
/ Judith