Så måste marknadsförare anpassa sig inför nya internet – Web3
Den här artikeln har först publicerad i Resumé Insikt 2 april 2019.
Jag och min dotter tittar tillsammans på den tecknade varianten av Robin Hood. Vi skrattar särskilt åt scenen där Sir Väs (ormen) kittlar kungen med tungan när han ligger och sover. Även i sömnen håller kungen hårt i sitt värdefulla guld.
Att det ”nya guldet” i vår uppkopplade tid är data är inte lika enkelt att förstå som säckar av gnistrande ädelmetall. Data i form av stora mängder information om oss som lagras hos moderna kungadömen som Facebook och Google. Men nu börjar allt fler inse betydelsen av data och att delar av informationen är sådan som vi vill behålla för oss själva.
Som kommunikatörer sitter vi på dubbla stolar. Å ena sidan gläds vi över möjligheten att enklare än någonsin nå ut med relevant och skräddarsytt innehåll till olika kundgrupper. Något som är möjligt tack vare all data om våra kunder som finns samlad hos de sociala plattformarna. Å andra sidan kan vi som privatpersoner oroas över vår integritet och risken för missbruk av vår data.
Men nu håller internet på att förändras (igen) och där makten är på väg att ges tillbaka till dess användare. Den här gången bygger förändringen på en decentraliserad idé, som ofta rent tekniskt möjliggörs av blockkedjor och där informationen inte längre lagras centralt. Även om förändringar sker i logiken så behöver den inte upplevas så annorlunda för nätets användare. Entusiaster menar att det till och med kommer ge en bättre användarupplevelse. Som användare blir vi framöver dessutom mer fria att hoppa mellan plattformar och lösningar då vi kommer kunna ta med vår egen data och våra kontakter när vi utforskar något nytt. På det sättet slipper vi börja om från början när vi testar ”ett nytt Facebook”.
Denna nya fas av internet kallas bland annat för Web3, Web 3.0 eller DWeb, där D:et står för just decentraliserad. Men vad skulle ett decentraliserat internet betyda för marknadsförare?
En möjlighet är att vi som marknadsförare kommer att kunna fortsätta rikta våra budskap mot relevanta målgrupper, men att det är användarna själva som först godkänner att dela med sig av sin information. När vi vänder på maktförhållandet blir det också användarna som tjänar pengar på att dela sin data, snarare än mellanhänder som Facebook. YouTube-utmanaren DTube är ett konkret exempel på detta. På plattformen kan man som innehållsskapare ladda upp sitt material och välja huruvida man önskar koppla på annonsering till sitt innehåll eller ej. Väljer man annonsering går pengarna huvudsakligen till innehållsskaparen snarare än till DTube som mellanhand. En annan möjlig väg är att användare kollektivt säger nej till annonsering, vilket kommer försämra möjligheterna för varumärken.
Det är för tidigt att exakt säga hur ett decentraliserat internet kommer att förändra förutsättningarna för oss kommunikatörer. Oavsett tror jag att det ställer ännu högre krav på oss att bli än mer relevanta i våra budskap. Att helt enkelt bli bättre på det vi gör, för att användare inte ska tröttna och koppla bort oss. Jag tror också att det finns en god poäng i att redan nu hålla ett öga på de nya decentraliserade plattformar som ploppar upp. Så att det inte blir som Sir Väs (ormen) varnar för: ”Jag visste det. Jag visste det. Jag visste att det här skulle hända. Jag försökte varna er, men nej, nej, nej. Ni ville inte lyssna…"
Här under listar jag några exempel på plattformar där man kan börja sitt decentraliserade utforskande.
DTube: https://d.tube
Flixxo: https://flixxo.com
Narrative: https://www.narrative.org
Sapiens: https://www.sapien.network
Steemit: https://steemit.com
Substratum: https://substratum.net
VideoCoin: https://www.videocoin.io
/ Judith