9 min read

Framtidens bil – en 5-stegsraket

Framtidens bil – en 5-stegsraket

Hej & välkommen att kika in i framtiden med mig! Som vanligt har vi (givetvis) ingen aning om hur framtiden kommer att se ut – men vi kan utgå från att teknisk utveckling än mer kommer att slå oss med häpnad. Och att ALLT omkring oss behöver bli fossilfritt, hållbart och verka inom planetens gränser. Hur vi transporterar oss inkluderat.

Hur kan då framtidens bil se ut?

När jag ber AI-verktyget Midjourney att visualisera en bil år 2050 genereras bilderna här under ⬇️ (prompt: A car in year 2050. Realistic style).

Jag är ledsen, men jag tror att maskinintelligensen är ute och cyklar i det här fallet (inte så konstigt då modellen har tränats på människors önsketänkande kring en fyrhjult framtid). Låt mig istället reda ut vilken väg jag tror att bilen kommer att ta. Och vi börjar med att ta avstamp i nutiden, för att i senare steg ta oss mot en plötslig framtid.

Steg 1: Bilen blir fossilfri 🌿

Att alla bilar behöver bli fossilfria är en no-brainer som de flesta skriver under på. Idag står transportsektorn för ungefär 14% av de globala utsläppen av växthusgaser och personbilar står för den största posten.

Elektrifiering är idag och än så länge en central pusselbit i omställningen och elbilsmarknaden har tack och lov på allvar börjat ta fart. Dessutom har det börjat röra på sig när det kommer till regleringar. EU klubbade exempelvis i våras igenom ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från år 2035. Men det kommer behöva gå fortare än så. Låt oss då titta på några aspekter som håller på att göra elbilen till det rationella valet för fler.

Tidigare har hinder som pris och räckvidd stått i vägen för elbilsmarknaden att på allvar ta fart. Detta håller på att försvinna. Idag klarar elbilar av att köra allt längre sträckor utan att behöva ladda och priset för batterierna har gått ner med nästan 90 procent på 10 år. Blickar vi framåt är ett rimligt antagande att priset på batterier kommer att fortsätta att falla i minst samma takt, och att elbilen i och med detta snart blir billigare än sin bensinslukande föregångare. Ta en titt på bilderna här under som kommer från Our World In Data och MIT.

Men det är inte bara priset på själva elbilen som kommer att sjunka utan också priset för “bränslet”; den gröna elen. Låt oss titta på ytterligare några hoppingivande grafer från Our World In Data som visar hur priset för gröna energislag har fallit kraftigt över tid – och likt batterierna lär fortsätta att falla framåt.

Priset har tippat över, men det behövs nu en kraftig utbyggnad av de fossilfria energikällorna! För tyvärr kommer runt 80% av energin globalt forfarande från fossilbaserade källor.

📌 Tillägg 1: Tillverkningen av batterier är viktig i den gröna omställningen men problematisk ur andra aspekter, bland annat kopplat till konfliktmineraler. En kombination av innovation och återvinning behövs. Just nu innoveras det för fullt kring nya typer av batterier och innovationstakten har ökat rejält de senaste åren tack vare imponerande framsteg inom AI.

📌 Tillägg 2: Elbilen är inte den enda mer hållbara 🚗-varianten som vi lär se mer av framåt. Även bilar drivna på vätgas och/eller andra framtida lösningar lär bli viktiga komponenter.

Steg 2: En jättedator på hjul 💻

Samtidigt som bilen har elektrifierats har den också allt mer omvandlats till en jättelik dator på hjul. När kraften hämtas från batterier har sådant som förbränningsmotorer, cylindrar, ventiler, vevaxlar, växellådor och annan mekanik ersatts med mjukvara. Dagens elbil styrs av ettor och nollor. Om vi uppdaterar mjukvaran i bilen, ja då kan vi inte bara få tillgång till nya appar och funktioner utan också extra faktiska hästkrafter.

Bilbranschen har snabbt förändrats från traditionell tillverkningsindustri till att allt mer likna tech-bolag. Mjukvaran är USP:en, inte den ointelligenta karossen. Bullret är borta. Accelerationen är blixtsnabb. Och att styra funktionerna via skärmen är lika intuitivt som att använda mobilen.

Konsumentens krav på bilen har i och med denna utvecklingen snabbt förändrats. Låt mig ta några exempel:

Att bilen ska vara säker har länge varit A och O. AI i kombination med kameror och sensorer möjliggör idag för automatisk inbromsning och att den skicka ut varningar när en bil flera led beter sig avvikande.

  • Vi ställer högre krav på bilens bekvämlighet, exempelvis när det kommer till automatisk parkering. Vi trycker på knappen och de smarta algoritmerna gör sedan jobbet att parkera åt oss.

📌 Tillägg: Dessa punkter gäller givetvis även för bensindrivna bilar som också utrustas med teknik för att öka säkerheten och bekvämlighet.

Idag pratar vi om att bilen håller på att bli ett “ett tredje vardagsrum” – och då är det ju också en bonus att underhållning och humor börjat flytta in i våra bilar. Inte bara sådant som skärmar för passagerarna i baksätet, utan också inbyggda pruttkuddar att aktivera när andan faller in. Här kan du läsa mer om fyra annorlunda (och bitvis tramsiga) anledningar till att köpa en Tesla.

Steg 3: Vi skiter i att äga en egen. Hej MaaS 🚗

Digitala plattformar har de senaste sådär tio åren möjliggjort för en framväxande delningsekonomi. En utveckling där vi inom allt fler områden väljer att hyra istället för att äga. Vi hyr någons boende via AirBnb och så vidare. Allt under paraplyet “as a service”.

Nu pratar vi allt mer om MaaS  – “Mobility as a Service” – där vi betalar för transport och mobilitet snarare än att äga en egen bil (som ändå i snitt står outnyttjad 95 procent av tiden). Ett betydligt mer hållbart alternativ då färre bilar behöver produceras.

MaaS har redan börjat ta fart. När det kommer till bilar erbjuder bolag som Move About, Aimo Share och Volvo On Demand möjligheten att via app enkelt hyra en bil.

Området Maas är dock bredare än att bara innefatta personbilar. Här ingår också kollektivtrafik, cykel-pooler, elsparkcyklar och annat som kan ta oss runt. Videon här under är ganska cheesy, men den gör jobbet att beskriva konceptet på under en minut.

Att gå över till ett MaaS-samhälle, där få av oss äger egna fordon, kommer sannolikt inte att gå med ett knapptryck. Det krävs inte bara beteendeföändringar från individen utan framför allt en transformation av hela samhället. Vill du läsa mer om hur det sistnämnda går kan jag tipsa om de här rapporterna:

I rapporten från DI hittar du bland exempel på vad som händer i San Francisco, Berlin, Uganda, Singapore, Helsingfors och Linköping.

Steg 4: Bilen kör sig själv 🤖

Under 1900-talet förändrade bilen våra städer och förorter. När vi lätt kunde transportera oss började exempelvis köpcentrum att byggas där “allt man behövde” samlades på en plats. En ny förändring av våra städer lär ske från och med den dagen då allt fler självkörande bilar rullar på våra gator.

När den självkörande bilen på allvar kommer att göra entré råder det dock delade meningar om. I städer som San Francisco är det redan verklighet. Med tanke på hur snabbt mer avancerade former av AI just nu utvecklas begår de självkörande fordonen allt färre fel. Sannolikt kommer maskinerna att vara betydligt bättre förare än människor inom en inte alltför avlägsen framtid. Frågan om de ska tillåtas att köra är dock inte helt oproblematisk.

Låt oss säga att självkörande bilar tillåts på bred front. Vad skulle det kunna innebära? Låt oss titta på några aspekter.

> När bilarna blir självkörande kommer det att bli än mer logiskt att skita i att äga en egen bil. Kostnaderna för att köpa tjänsten transport lär gå ner då det inte finns någon person i förarsätet med lön och sociala avgifter.

> Samma logik gäller för kollektivtrafiken om vi låter våra bussar bli självkörande. Om bussarna blir fler, ja då kan man tänka sig fler väljer att åka kollektivt.

> När bilarna blir självkörande och vi väljer bort att äga en egen bil, ja då behövs färre bilar totalt. Asfalterade parkeringsplatser och parkeringshus i våra städer kan användas för att anlägga grönområden eller utveckla anläggningar för stadsodling.

Men är det så här enkelt?

Nja.

Om kostnaden för biltransport går ner finns risk för att fler snarare väljer den självkörande bilen i fall där man tidigare valt buss eller tunnelbana.Integrated Transport Research Lab, ITRL, på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm har man i en sammanställning av forskningsstudier från hela världen snarare landat i att självkörande fordon kommer att ge oss MER trafik på vägarna. “Vi kan förvänta oss fler, och framför allt längre, bilresor när fordon blir självkörande. Forskningen visar att trafiken till och med kan fördubblas.” Dock bygger just detta på antagandet om att vi framför allt åker en och en i bilarna. Om vi istället använder tekniken för att samtidigt förenkla för samåkning, ja då kan resultatet bli ett annat.

Avslutningsvis, när/om bilen blir självkörande kommer vi att kunna använda den för andra saker än ren oproduktiv transport. Antingen kan bilen fullt ut förvandlas till ett tredje vardagsrum där vi tittar på film under resan. Eller så kan vi omvandla den till en arbetsplats. Och om vi kan jobba från bilen, ja då kanske vi kan tänka oss att bo lite längre bort från stadskärnan. Något som ytterligare kan komma att förändra stadsbilden.

📌 Tillägg: Det finns såklart ett gäng utmanande konsekvenser av självkörande bilar, som att många jobb inom transportsektorn går förlorade. Men också att vi kan komma att se ett ökat drickande, då nykterhet försvinner som krav. Vill du kika på fler exempel kan jag tipsa om artikeln 10 Strange Ways Driverless Cars Will Change the World.

Steg 5: Bilen blir en klimathjälte 🌍

Förutom att framtidens bil kommer att vara fossilfri, uppkopplad, självkörande och erbjuda mobilitet som en tjänst så finns det även andra saker som kan komma att förändras. Tänk dig en framtidens bil som lämnar världen lite mer hållbar efter sig än vad den var tidigare.

Öh, hurdå?

Här skulle jag vilja presentera några av mina absoluta favoritstudenter. En grupp smartskallar från Nederländerna som 2022 tog fram en prototyp på framtidens hållbara bil. Givetvis är den eldriven och utrustad med solpaneler på taket. Den är också till stor del 3D-printad av återvunnen plast. Men det är något annat som gör den verkligt unik.

Bakom karossen gömmer sig en DAC (Direct Air Capture) i miniformat. DAC:en fångar in koldioxid från luften via fläktar när bilen kör och omvandlar den till vätska.

Bilen som studenterna tog fram är en prototyp och andelen koldioxid som den fångar upp är än så länge väldigt liten. Men! Med prototypen ville studenterna inspirera bilindustrin att utveckla tekniken vidare. Och som vi vet kan teknisk utveckling ske imponerande fort ifall vi verkligen satsar de resurser som behövs för att nå verkliga brytpunkter.

Tänk dig att våra framtida bilar är utrustade med fläktar som fångar upp koldioxid när vi kör. Och att vi fortfarande behöver åka till “bensinstationen” (eller vad vi kommer att kalla platsen där vi laddar våra elbilar och köper en kopp kaffe), men inte för att tanka fossilbaserad bensin. Nej, det vi gör är istället att tömma tanken på flytande CO2 och få betalt för klimattjänsten du/bilen gör.

Eller.

Om sådär 10-20 år kanske den självkörande bilen sköter tömningen av koldioxid själv, med hjälp av automatiserade robotarmar på avlämningsplatsen. Och förmodligen går de där pengarna till den aktör som äger bilen i MaaS-nätverket.

Eller så ägs bilen varken av en person, ett företag eller ett nätverk. Utan äger sig själv i form av en (Decentralized Autonomous Organization) där den självständigt arbetar som taxi utan mänsklig inblandning. Och där den förutom att tjäna pengar på taxiverksamheten säljer överflödig solenergi till elnätet…..

Som alltid med framtiden – den som lever får se.


🥳 Woho!

Snart har du tagit dig igenom denna låååååånga artikel. Snyggt jobbat!

Låt oss bara avsluta med en aspekt av bilen som länge har bott i sci-fi-berättelserna och i en hel del människors drömmar. Den flygande versionen.

Entreprenören och investeraren Peter Thiel har sagt:

“We wanted flying cars, instead we got 140 characters.”

Nej, ännu har den flygande bilen inte blivit verklighet. Men om Gustav Borgefalk & gänget på Katla Aero får bestämma så lyfter den snart från marken.

Steg 6? Bilen omvandlas till en jättestor drönare & lyfter (äntligen) från marken 🚀

I dag används Katlas drönare bland annat till godstransport och flygfilm. Men! Med kommande modeller tar det svenska bolaget sig ett steg närmare ett ultralätt elektriskt flygplan som kan transportera människor.

Videon här under har 10 månader på nacken, men förklarar på ett bra sätt hur Katla ser på framtidens persontransport. Och i deras vision plockas hjulen på bilen bort.