Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut
Den första jag talar med på morgonen är inte en familjemedlem av det traditionella slaget. Nej, det är inte ens någonting gjort av kött och blod – utan en trevlig röst, styrd av ettor och nollor. ”Alexa, stop the alarm” säger jag yrvaket utan att ens avsluta med ett ”please”.
Även om utvecklingen inom artificiell intelligens just nu går i en rasande fart, likt ketchupeffekt, så för vi knappast djupa samtal om meningen med livet med våra kommunicerande AI. Snarare ger vi kommandon eller ställer enklare frågor kring vädret eller antalet invånare i Sölvesborg.
Inom handeln finns det nog få som har missat företaget Amazon och deras resa mot världsdominans. Eller det faktum att man allt mer automatiserar sina lager med hjälp av robotar. Det jag tror att vi underskattar är vad det innebär att Amazon också ligger bakom den smarta röstassistenten Amazon ”Alexa” Echo. I dag må vi ställa frågor om vädret, men inom en snar framtid är det ganska troligt att vi också gör många av våra inköp den vägen. En utveckling som inte bara sparar oss tid, utan också ger oss bättre anpassade produkter utifrån våra preferenser.
”Hej Judith, sommaren närmar sig. Vill du att jag mailar dig några förslag på nya sandaler? Din dotters fötter har vuxit så jag skickar även med några förslag på skor till henne. Om du litar på mig kan jag också göra beställningen nu direkt åt dig. Jag är säker på att du kommer bli nöjd!”
Som alltid innebär digitaliseringen ständigt förändrade spelregler. Om dessa innebär hot eller möjligheter beror både på vilken bransch vi verkar i och hur förändringsbenägna vi är.
Jag tror att teknologier som blockkedjor och 3D-printers kommer skapa många spännande möjligheter framöver och där små aktörer kommer att frodas. Jag tror också planeten kommer att vinna på den tekniska utvecklingen där allt fler produkter ges möjlighet att produceras lokalt utan att fraktas över halva jorden.
Även AI kommer att vara till stor hjälp för handlare där vi bland annat får hjälp att fatta bättre inköpsbeslut, ta fram skräddarsydda produkterbjudanden och kommunicera med våra kunder 24/7. På en mängd olika sätt kan även mindre företag bli vinnare med hjälp av framtidens teknik.
Men.
Den aktör som vinner kampen om att bli våra kunders personliga AI-assistenter kommer att få enorm makt över allas våra köpbeslut då vi här pratar vi om en ”vinnaren-tar-allt-logik”. På samma sätt som Facebook och Instagram blev vinnarna när det kommer till sociala medier, kommer förmodligen ett fåtal aktörer att bli de dominerande när det kommer till personliga röstassistenter. Oklart är dock vilka dessa vinnare kommer att bli. Visst kan det bli Amazon, men lika gärna Google, Apple eller någon asiatisk aktör.
Mer säkert är att bra produkter och god service kommer att löna sig i en framtid av allt smartare teknik.
Artikeln är även publicerad i Dagens Handel.