Work & Play – våra jobb spelifieras
Detta är trend 16 av 20 från rapporten “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här: https://bit.ly/2GtMTmm
It-säkerhet eller cybersecurity är viktigare än någonsin och dess betydelse kommer ytterligare att förstärkas i takt med att allt fler IoT-prylar kopplas upp. Mitt i detta är vi smärtsamt medvetna om att Sverige skriker efter it-kompetens inom de flesta områden – en ekvation som är svår att få ihop.
Samtidigt har vi en hel generation barn och unga med imponerande färdigheter som har utvecklats från gaming-världen. Problemet är dock att gapet mellan hur en it-tekniker arbetar och hur en tonåring briljerar med spelkontrollen idag är enormt. Men nu börjar vi se spännande och nutidsanpassade lösningar på den utmaningen.
Ett exempel på där en yrkesroll håller på att anpassas efter människors faktiska färdigheter är ProtectWise, nyligen uppköpta av upp av Verizon. Man har utvecklat en VR-lösning där “cybersecurity professionals” kan komma att patrullera nätverk i ett tv-spel där man som anställd, likt en polis, letar efter inkräktare som inte hör hemma i systemet. Se hur det funkar i videon här under.
Lösningar som utgår från människors faktiska kompetenser lär vi se mer av framöver. Inte bara inom säkerhet utan betydligt bredare. När en teknologi utvecklas över tid tenderar den inte bara att bli billigare och mer tillgänglig, utan även lättare att använda. När allt fler yrken “spelifieras” framöver lär många av oss bli slagna på fingrarna av våra barn.
/ Judith
Detta var trend 16 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm