2 min read

Vi tar tillbaka vårt guld (kontrollen av vår data)

Att det ”nya guldet” i vår uppkopplade tid är data är inte lika enkelt att förstå som säckar av gnistrande ädelmetall. Data i form av stora mängder information om oss, som lagras hos moderna kungadömen som Facebook och Google.
Vi tar tillbaka vårt guld (kontrollen av vår data)

Detta är trend 12 av 20 från rapporten  “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här:  https://bit.ly/2GtMTmm

Min dotter och jag tittar tillsammans på den tecknade varianten av Robin Hood. Vi skrattar särskilt åt scenen där Sir Väs (ormen) kittlar kungen med tungan när han ligger och sover. Även i sömnen håller kungen hårt i sitt värdefulla guld.

Att det ”nya guldet” i vår uppkopplade tid är data är inte lika enkelt att förstå som säckar av gnistrande ädelmetall. Data i form av stora mängder information om oss, som lagras hos moderna kungadömen som Facebook och Google.

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

Idag har allt fler börjat inse betydelsen av data – men vi känner oss splittrade. Å ena sidan gläds vi över att ta del av innehåll som skräddarsys just för oss. Å andra sidan oroar vi oss för  vår integritet och risken för missbruk av vår data.

Vissa menar att internet nu håller på att förändras till en version där makten ges tillbaka till oss användare. Den här gången bygger förändringen på en decentraliserad idé där informationen inte längre lagras centralt. Även om förändringar sker i logiken behöver den inte upplevas annorlunda för nätets användare. Entusiaster menar att det till och med kommer ge en bättre användarupplevelse. Som användare blir vi framöver mer fria att hoppa mellan plattformar och lösningar, genom att ta med vår egen data och våra kontakter när vi utforskar något nytt. På det sättet slipper vi börja om från början när vi testar ”ett nytt Facebook”.

Photo by camilo jimenez on Unsplash

Denna nya fas av internet kallas för Web 3.0 eller DWeb, där D:et står för just decentraliserad.

När maktförhållandet förändras kan det istället bli vi som användare som tjänar pengar på att dela vår data, snarare än mellanhänder som Facebook. YouTube-utmanaren DTube är ett konkret exempel på detta. På plattformen kan man som innehållsskapare ladda upp sitt material och välja huruvida man önskar koppla på annonsering till sitt innehåll eller ej. Väljer man annonsering går pengarna huvudsakligen till innehållsskaparen snarare än till DTube som mellanhand.

Under 2020-talet kommer vi alltmer att kunna ta tillbaka kontrollen över vår egen data. Tar tillbaka kontrollen över guldet.

Vill du redan nu utforska decentraliserade plattformar så kommer här en lista:

/ Judith


Detta var trend 12 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm