Våra barn lär oss om robotar
Detta är trend 19 av 20 från rapporten “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här: https://bit.ly/2GtMTmm
Det har länge pratats om att robotar kommer att flytta in i våra hem, men ännu lyser tekniska filurer som tar hand om vår disk med sin frånvaro. Men kanske är det inte så långt tills dess att vi, via våra barn, välkomnar dem in i våra hem.
När det kommer till robotar så har dessa de senaste tio åren utvecklats enormt snabbt. Från vingliga plåtburkar till nutida versioner som håller avancerade gymnastikuppvisningar med volter. I videon här under kan du se utvecklingen av robotar från Boston Dynamics mellan 2012-2019.
Men ska vi vara ärliga så skulle nog många av oss tacka nej till att ha en fascinerande, men ganska läbbig, Boston-robot hemma. När det kommer till våra vardagsliv är det mer intressant att följa utvecklingen av intelligenta och sociala AI:n som får trevligare skepnader. Varför inte en 3D-printad version av din favoritmänniska? Eller kanske den politiker du tycker känns mest sympatisk (själv hade jag dock inte valt just Damberg :). Svenska Furhat Robotics berättar i videon här under om sina sociala robotars möjligheter till anpassning (Mikael Damberg hittar du minut 1:12).
Idag har Furhat bland annat flyttat in på Arbetsförmedlingens Digitala Innovationscenter och i klassrummen.
“Placing a social robot in a classroom to see how the teachers and students can find new applications for them, to enhance learning, is an incredibly exciting learning experience. It also gives us guidance as we continue building the schools of the future” säger AnnMarie Taylor, CIO, Stockholms Stad i intervju.
Just robotars användning i skolan tycker jag själv är extra spännande! År 2015 var Malmö först ut i Sverige med robotar i skolan där Nao-robotar bland annat har gått Luciatåg programmerade av elever i femte klass (läs mer här). Jag älskar hur staden med bland andra Annie Bergh i täten har skapat ett lustfyllt sätt för barn att testa, lära, misslyckas, testa igen osv. Utforskande färdigheter som är absolut nödvändiga i en digital tid och som vi vuxna generellt sett är alltför dåliga på.
"Att göra det abstrakta konkret och hanterbart är alltid den stora utmaningen i skolan. Att få en bild av det man pratar om. När elever förstår att en kod gör något med roboten eller att man skickar signaler genom att trycka på ett visst ställe, då blir det lättare att lära sig." – It-pedagogen Daniel Pamp (citat)
När vi är unga är vi som mest formbara. Det vi växer upp med tenderar att bli det normala, som vi sedan utvecklar färdigheter och inställningar utifrån. Men för barn och unga som nu växer upp jämsides med robotar kommer dessa att bli betydligt mer självklara än för oss digitala immigranter. Så, kanske är det våra barn som bäst håller oss i handen när vi nu går in i ett allt mer robotiserat 2020-tal.
/ Judith Wolst
Detta var trend 19 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm