Det pratas mycket om Social Media ROI - vilket givetvis är en viktig aspekt att diskutera nu när vi faktiskt vågat testa oss på "transparens" och dialog. När investeringen i engagemang på nätet har gjorts vill vi jämföra vårt genomslag (eller avsaknad av genomslag) med andra inom samma bransch.
Exempel på bloggposter och artiklar som behandlar ämnet på ett intressant sätt är:
- Björn Alberts - 14 punkter om att mäta framgång i social media
- Jesper Åström - Social Media ROI and when it makes sense
- Social Media Insider - 100 Ways To Measure Social Media
- Internetworld (Miriam Olsson) - Så mäter du sociala medier
Jag instämmer i mätningens betydelse och anser att kvantifiering av sociala medier är möjlig. Samtidigt har jag förståelse för den "andra sidan" som hävdar att “Social Media has no ROI” (läs en sådan snubbes åsikter här).
En fråga:
Är det en nätbaserad ROI-hype vi ser runt hörnet?
☛ ROI är en ekonomisk ekvation. En variabel. En siffra.
Sätter vi denna ekvation i fel perspektiv när den nu appliceras på den sociala webben?
Det finns (& fanns) många smarta människor i världen. Det finns många intressanta tankar inom området...