Gör dig redo för 2030 – omfamna delningsekonomin
Den här artikeln har först publicerad i Resumé Insikt 11 september 2019.
”Välkommen till 2030. Jag äger ingenting, jag har ingen ”privacy”, och livet har aldrig varit bättre”. Detta är rubriken på en artikel från World Economic Forum som har etsat sig fast i mitt huvud.
Den så kallade delnings- eller plattformsekonomin är här för att stanna – där nyttjande är ett alternativ till att äga och där allt fler produkter bli tjänster. Framför allt är det Millennials, generationen född från början av 1980-talet till mitten av 1990-talet, som använder de nya möjligheterna. Enligt en studie från PwC är över 50% av användare av delningstjänster som Airbnb och Uber under 40 år.
Kanske är det inte så konstigt att Millennials och den ännu yngre generationen, Generation Z, tar täten. Dels är vi* uppvuxna med digitaliseringen och dess möjligheter, dels är våra värderingar formade i en tid av klimatkris. Dessutom har unga, som grädden på moset, smärtsamt fått konstatera att äga en egen lägenhet i en större stad kanske inte ens är möjligt (hey, upp till 100,000 kr/kvm är knappast rimligt). Vi söker, eller tvingas helt enkelt till alternativa sätt att konsumera. Någonting som dessutom är mer hållbart, med tanke på att exempelvis bilar som ägs av privatpersoner idag står outnyttjade ungefär 95% av tiden. Och 80% av prylarna i våra hem bara används mindre än en gång i månaden.
Delningsekonomin började ta fart i början av 2010-talet och går nu in i nästa fas där affärsmodeller i allt fler branscher förändras eller ”plattformifieras”. Konsultbolaget Deloitte har delat in dagens företag i fyra olika kategorier: Asset Builders, Service Providers, Technology Creators och Network Orchestrators. Där den sista av dem, Network Orchestrators, är just plattformar som på nya sätt kopplar samman utbud och efterfrågan. Deloitte konstaterar också att dessa Network Orchestrators i snitt har 8 gånger så hög ”shareholder value-to-revenue ratio” jämfört med traditionella tillverkningsföretag. Förenklat, att aktiemarknaden värderar dessa bolag högre än andra typer av bolag. Vill du dyka ner i detaljer kring Deloitte-rapporten kan du göra det här.
I nästa fas av ”plattformifieringen” kommer vi se att logiken appliceras på allt fler branscher – där matchning av utbud och efterfrågan görs med hjälp av sökresultat eller filter. Där förtroende skapas genom andra användares betyg, kommentarer och rekommendationer, och där betalning och avtal bakas in i lösningen. Resultatet blir att vi kan göra affärer med folk vi inte känner och som vi tidigare inte vågat lita på.
Så, den stora frågan för företag bli; Vilka delar av DIN bransch eller affär kan komma att plattformifieras? Och den naturliga följdfrågan; Är det DITT företag, eller en konkurrent, eller något nystartat bolag som ”från sidan” kommer att erbjuder den smartaste och mest kundvänliga plattformslösningen?
Avslutningsvis, här kommer en lista spännande delningstjänster - om du skulle ha missat någon av dem. In och testa – vänta inte till2030.
- Coursera: Lär dig nya saker från världens bästa universitet.
- Foodora: Få maten hemcyklad
- Tiptapp: När du vill få saker transporterade någon stans
- Something Borrowed: Hyr dina kläder
- DogBuddy: Om du vill hitta en pålitlig hundvakt
- UpWork: Hitta en frilansare till ditt projekt
- ShareDesk: Hyr ett skrivbord en dag när du är på resa och behöver jobba
- Cangoroo: En delningstjänst för hoppstyltor
- Yepster: Hyr en ungdom för trädgårdshjälp, läxhjälp eller annat
* Vi kör på ett ”vi” här tycker jag trotsa att jag själv är född 1981 och därmed på gränsen till en helt annan typ av generation – Generation X eller den ”ironiska generationen”.
/ Judith