2 min read

“Made in China” får en ny innebörd

Kina har länge setts som “världens fabrik” och associerats med kostnadseffektiv produktion för varumärken i väst. Och de produkter som utvecklats i landet har ofta varit “copy + paste” på vad andra har gjort. Men. No more!
“Made in China” får en ny innebörd

Detta är trend 15 av 20 från rapporten  “20 digitala trender för 2020-talet”. Du kan ladda ner hela rapporten här:  https://bit.ly/2GtMTmm

Kina har länge setts som “världens fabrik” och associerats med kostnadseffektiv produktion för varumärken i väst. Och de produkter som utvecklats i landet har ofta varit “copy + paste” på vad andra har gjort. Men. No more!

Photo by Denys Nevozhai on Unsplash

Nu ska Kina bli världsledande på teknologier som formar framtiden – AI, robotik, blockkedjor, nya material m.m. “Made in China 2025” är namnet på den strategiska plan som ska ta landet uppåt i den globala värdekedjan, framför allt inom tekniktunga områden.

Och på många sätt ligger man redan i framkant med bolag som Alibaba, Tencent och Baidu i spetsen. Exempelvis inom området FinTech har Kinesiska företag ”leapfroggat” sig in i framtiden och står för de mest moderna lösningar. Alibaba/Ant Financial med bland annat Alipay, MYbank och Zhima Credit. Och Tencent med bland annat WeChat Pay.

Den asiatiska marknaden är på många sätt väldigt annorlunda än vår, men blickar vi öster ut finns det mycket vi kan lära oss. För att hålla koll på utvecklingen kan jag tipsa om att följa poddarna:

Kommentar: Det finns såklart en mängd tveksamheter kopplat till att just Kina vill ligga i teknologisk framkant. Mest omtalat är det system för social kontroll som man utformar. När jag säger att vi kan lära av Kina så syftar jag till den entreprenörsdrivna innovationen. Det är tudelat det där.

/ Judith


Detta var trend 15 av 20 i rapporten 20 digitala trender för 2020-talet som du kan ladda ner i sin helhet här: https://bit.ly/2GtMTmm