"How to Fake It As an Artist" heter bloggposten som får mina tankar att börjar spinna. För vi har lärt oss (eller i alla fall hört) att "Konsten ligger i betraktarens öga". Vackra ord tycker jag. Men det här är inte en blogg om konstnärliga ting utan en samling digitala tankar kring webb, Online PR, Internetmarknadsföring och Varumärkesbyggande.

Så slår det mig att definitionen av ett varumärke - likt definitionen av konsten - ligger i betraktarens ögon. Eller i "magen" om du föredrar en annan kroppsdel...

Att som företag nå kundens eller intressentens "magkänsla" handlar allt mer om att börja viska. Att prata utan att skrämma bort fjärilarna i magen. Ett sätt att marknadsföra sig som angränsar mot att bli "osynlig". Inte osynlig på ett sätt som innebär att försvinna, utan snarare om att bli en naturlig del av betraktarens vardag.

"As the marketing mindset becomes more about immersion into contexts and products, it starts affecting applications and objects. And in this sense it becomes less about craving exclusive attention, and more about becoming invisible (...) Invisible in the sense becoming a part of the experience itself." Citat

I alla fall jag tycker mig ha hittat en likhet i konsten och i varumärkesbyggandet - där betraktarens uppfattning agerar bro. Men det finns inte bara en klase med trevliga likheter utan olikheterna är kanske viktigare att lyfta upp! Må hända att det finns knep kring “How to Fake It As an Artist men "How to Fake It As an Advertiser" blir destå svårare! För i en värld av nätets transparens blir lögnen allt mer genomskinlig och knepen på varumärkes-fusk-listan allt färre...

Konst är vackert och bör enligt min mening fortsätta att ligga i betraktarens ögon. & vill du - trots mitt något märkliga resonemang ovan - ändå "fake it as an internet advertiser" kan du ju alltid satsa på spam och ful-SEO...

Bild 1 Flickr cc Bild 2 från “The Brand Gap”, Bild 3 Flickr cc.