Bild: Go Viral.

Summa summarum av 4 år i Lund:
Det handlar primärt för företag om att identifiera sina kärnkompetenser, för att sedan arbeta fram strategier som syftar i att förvandla dessa kompetenser till varaktiga konkurrensfördelar

"A firm possesses a Sustainable Competitive Advantage (SCA) when it has value-creating processes and positions that cannot be duplicated or imitated by other firms that lead to the production of above normal rents."
Citat: Wikipedia.

Dessa resonemang förtydligas genom ett gäng logiska modeller. Den kanske mest omtalade (uttjatade om du frågar en ekonomistudent) kan vara Porter´s Five Forces.

Modellen nedan beskriver vägen till "Sustainable Competitive Advantages". Jag har dock tappat vilken farbror (alternativt vilka farbröder) som ligger bakom resonemanget.

Nu till frågeställningen

Min fråga: Vad händer med ”sustainable competitive advantages” då utvecklingen inte längre sker innanför företags väggar?

Och nästa fråga: Var ska vi placera in pingvinen?