Sociala Medier i all ära men låt oss inte glömma bort en av e-handlarens bästa vänner, e-postutskicket. Ja, trots att året är 2010 är mail som säljkanal fortfarande kraftfullt - och tittar vi på kostnaden / lead blir ett icke-engagemang kring nyhetsbrevet på gränsen till straffbart 🙂

Dessvärre kan jag dock tycka att innovationskraften i e-postkanalen över lag är för låg.Två saker skulle jag önska:

  1. Att bli överraskad. E-postutskick kryddade med fantasi och engagemang. Skapa läsvärdhet.
  2. Att inte bli spammand med orelevans. Skicka era e-postustick med måtta - & ännu jobbar inte alla aktörer efter segmentering och relevans.

Men den här posten ska inte fokusera på fantasi eller spam - utan snarare titta på hur företag kan tänka för att få upp klickfrekvensen och det långsiktiga intresset för sina nyhetsutskick - anpassat efter den sociala webben.

Liksom i sociala medier gäller det inom e-postmarknadföringen att engagera sina kunder - och samtidig passa på att erbjuda nya kopplingar mot just de sociala kanalerna.

Men hur?

Ett - Visa vad andra tycker

I och med sociala mediers intåg har vi lärt oss att människor påverkas av andras åsikter när de köper produkter. E-handlare har även lärt sig att kundrecensioner på den egna e-butiken leder till förhöjd "on-page" konvertering (och på köpet genererar en massa SEO-värden tack vare ständigt uppdaterat naturligt innehåll).

Baserat på ovanstående resonemang kan e-handlaren driva ökad trafik till webbplatsen genom att flytta ut kundrecensionerna även till e-mailutskicket. Dvs, exponera högt- till medelhögt betygsatta produkter i utskick - för att öka känsla av dialog, trovärdighet och därmed konvertering.

Två - Väv in sociala kanaler

Det pratas en massa om "top of mind" vilket egentligen handlar om att "bli vald" när kunden faktiskt är beredd att öppna plånboken. & top of mind kan uppnås antingen genom att:

  1. Göra ett extremt stort intryck på kunden första gången ni kommer i kontakt (vilket i ärlighetens namn väl faktiskt är ganska sällsynt). Eller,
  2. Genom att "säga hej" till kunden lite här och där. Då och då.

Sociala Medier är ett sätt att komma i kontakt med kunden via olika plattformar - det vill säga "lite här och där". Som e-handlare bör man därmed utnyttja sin etablierade e-postkanal för att marknadsföra sitt inte lika etablerade engagemang i Sociala Medier. Ett kostnadseffektivt sätt att öka sin "fan base" och därmed en utvidgad generell kontaktyta.

Alltså - marknadsför företagets sociala profiler via era e-postutskick. Addera "standard knappar" som pekar mot era konton i sociala medier samt integrera (emellanåt) er fan-page på Facebook eller ert Twitter-kont på ett lite mer kreativa sätt. Men kanske framför allt - tala om för era kunder VARFÖR de ska följa er (uppsidor så som eventuella erbjudanden mm).

♪ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♫ ♬ ♪ ♪ ♫