I måndags publicerade jag ett inlägg där Dan Nilsson, Maria Richardssson, Anton Malmberg & Arne “på Posten” Andersson delade med sig av sina bästa E-handelstips. Läs inlägget här. Nu är det dags för kloka ord från Peter Höjman (Nolingo)Ulrika Rudqvist, Mattias Pihlström och Katrin Lundgren (Kodmyran)!


Peters tips, Glöm inte bort kunden "off-line"

"Ehandel handlar om handel och inte om e. Fokusera inte bara på hur dina kunder ska kunna köpa på din sajt utan tänk även på hur de ska kunna köpa från dig "off-line". Dvs se till att öppna så många vägar som möjligt in för att beställa hos dig och var tydlig med att kommunicera det. Alla order är ju lika mycket värda oavsett vilken väg de kommer in. Alla vill inte lägga sin order via webbutiken. En del vill ringa, faxa, maila, skriva brev, tweeta, facebokka ja alla vägar du kan tänka dig. Ju fler vägar in ju fler order kommer du att få. Fokus på sälj är viktigare än allt annat. Ett enkelt exempel kan vara att uppmana folk att maila in in sin order i ett vanligt textmail som du sedan efterregistrerar i shoppen. Se till att ha ett faxnummer dit folk kan faxa (jo faxen är inte död...)"

Peter Höjman / @Nolingo, E-handlare och bloggare.

Länkar:


Ulrikas tips, Ta sociala medier på allvar!

"Exempel på åtgärder kopplat till sociala medier:
1) Konsumenter blir alltmer misstänksamma mot anonyma kommentarer efter att det visat sig att bland annat Tripadvisor missbrukats av hotellens marknadsförare. Låt dina konsumenter se vem som har recenserat, till exempel genom Facebook Connect.

2) Levi's 40-dubblade sin trafik genom att lägga in en Gilla-knapp. Kan vara värt att testa va?
3) Använd den data du samlar in via sociala funktioner i din marknadsföring. Office Depot har ökat sitt kundregister med 186 % genom sociala funktioner som recensioner, men de använder även resultatet i sin marknadsföring. Alla vill väl köpa den skrivaren som flest svenskar rekommenderar?
4)I USA håller sociala medier på att förändra klädesbranschens produktion då plötsligt vanliga människor blir designers. Använd dig av kreativ crowdsourcing för att engagera dina kunder. Låt dem skriva texter, designa reklamblad, skapa drömprodukter etc när de ska tävla. Ingen vill svara på vilken som är USA:s huvudstad längre."

Ulrika Rudqvist, Internetstrateg på Hilanders, krönikör i affärstidningen Travel News, E-handelsexpert i Internetworld.

Länkar:


Mattias tips, Tänk igenom innehållet i era e-postutskick

"Se över de e-mail som automatiskt skickas till era kunder från er e-handelsplattform. Vanligtvis är dessa mail relativt tråkigt utformade med ren text och inget marknadsförings- eller säljbudskap i vilket jag anser är ett misstag då de har väldigt hög öppningsfrekvens. Varför inte erbjuda rabatt på nästkommande order för nyregistrerade medlemmar? Eller erbjuda fri frakt på nästa order i orderbekräftelsen?"

Mattias Pihlström, VD och strategikonsult på e-handelsföretaget Brightstep

Länkar:


Katrins tips, Glöm inte bort de äldre

"Många pratar nu om mobil handel, gör stora satsningar på sociala media, Qr-koder och Twitter, för att inte tala om det nya Google+ för att hänga med i allt som händer. Det är naturligtvis bra men det finns något som många förbisett i dagens ungdomsdyrkande samhälle. Det är att fler och fler äldre kunder hittar ut på nätet. De som är 55 + och uppåt. Fler och fler av dessa finns på nätet. De är ofta stadda vid kassa, de har kanske betalat av sina huslån och barnen har flugit ut. De satsar tid och pengar på sig själva. De lever inte som tidigare generationer genom att finnas där för barnbarnen och barnen, utan de lever sina egna liv. De reser, de shoppar, och de njuter av livet. Men tar vi hand om dem och ser till deras behov? Nej många glömmer dem helt och hållet i sin jakt på att få de unga trendiga kunder, som det syns och hörs mest om i de flesta e-handelsundersökningar. Tag till vara den äldre målgruppens intressen och anpassa din butik efter deras önskemål så att även de kan handla enkelt, så har du en mycket köptrogen kundgrupp som dessutom ofta har råd att betala lite extra för en god service och varor av bra kvalité."

Läs gärna Katrins bloggpost inom området: E-handare glömmer äldre

Katrin Lundgren, E-handelsutvecklare Kodmyran AB

Länkar:

Läs även:

Bild: Flick cc