I denna tredelade bloggserie har vi tidigare fått kloka tankar från Dan Nilsson, Maria Richardssson, Anton Malmberg, Arne “på Posten” Andersson, Peter Höjman (Nolingo)Ulrika Rudqvist, Mattias Pihlström och Katrin Lundgren (Kodmyran). I denna avslutande post delar Urban Lindstedt, Rikard "Tonerkungen" Westberg  och Joel Falck med sig av spännande e-handelstankar. 


Urbans tips, Fokusera på kärnvärden, erbjud flera betalalternativ och skriv egna produkttexter

Urban valde att dela med sig av tre tips till e-handlare:

"Råd 1: Fokusera på kärnvärden som service. Det är en fantastisk service i form av snabba leveranser, bra kundsupport och en personlig omsorg som göra nya kunder till återvändande kunder.

Råd 2: Erbjud faktura, kort och direktbetalning som betalalternativ. Detta är e-handlarens lägst hängande frukt för förbättrad konvertering.

Råd 3: Kopiera inte leverantörernas produktexter rakt av. Åtminstone inte för era 100 viktigaste produkter. Dina viktigaste produkters texter bör innehålla:
- Övertygande säljtexter som beskriver hur den specifika produkten kan hjälpa kunden med rubrik och underrubrik
- Unika produktbeskrivningar
- Sammanfattning av hela texten
- Handskrivna titeltaggar och metadescription och länktexter
- Intressanta mellanrubriker
- Flera produktbilder
- Videos där produkten demonstreras
- Länkar till tillverkarna
- Möjlighet för kunderna att betygsätta produkten

Urban Lindstedt, föreläsare, förläggare, konsult och e-handlare.

Länkar:


Rikards tips, samla in recensioner från nöjda kunder

"Tidigare fanns en vedertagen marknadsföringstes att en nöjd kund berättar om upplevelsen för max tre personer i sin närhet medan en missnöjd kund berättar för tio andra om sin dåliga köpupplevelse. Idag sprids kundomdömen blixtsnabbt till tusentals användare via sidor som exempelvis Reco och Fairshopping. Dina kunder kommer garanterat att prata om dig på nätet men inte i den omfattningen du vill och risken är stor att det är missnöjda kunderna som hörs och syns mest.

Se till så att du får kunder som precis har gjort ett köp att lämna en kommentar eller ett betyg. De kunder som nyss har gjort ett köp är överlag positivt inställda till din butik, utnyttja det och få dem att skriva några rader direkt. Många samlar in betyg redan på tacksidan, det är smart om du bara är ute efter positiva omdömen. Betyg från kunder har mycket hög trovärdighet och invaggar dina nya besökare i trygghet att deras köp kommer fungera perfekt. Dessutom är det bättre att fylla din sida med unikt content än att låta andra sidor få kommentarerna.

Tänk om jag får dåliga omdömen på sidan?
Flera nätbutiker bekräftar att de fått ökad konvertering även på produkter med negativa omdömen. Omdömen ger ökad trovärdighet till dina produkter så att även en kass recension kommer att öka konverteringen av produkten. Dessutom köper folk då din produkt med vetskapen att tröjan är liten i storlek, strumpor krymper i tvätten, en bläckpatron ger svaga utskrifter eller vad för fel det kan tänkas vara. De kommer sannolikt inte reklamera av en orsak de redan känner till, snarare kan de ta in detta i beräkningen vid köp. Så se till att börja samla in omdömen och produktkommentarer redan idag!" 

Rikard Westberg, Entreprenör

Länkar:


Joels tips, Bli först en expert på mätning

"I en värld där nya buzzwords ständigt avlöser varandra är det lätt att bara haka på senaste trenderna - f-handel, m-handel, you name it. Vi e-handlare springer efter alla bollar vi kan hitta. Detta sker i samma verklighet som det varje dag bommas igen nästan lika många webbshoppar som det startas nya. Jag tror att anledningen till att så många tvingas lägga ner sina satsningar är för att de inte från dag 1 mäter och utvärderar vad de får för sina pengar och sin svett. Det är oerhört lätt att slänga tid och pengar i sjön. Bli därför först en expert på mätning och först därefter är det dags att springa!"

Joel Falck, e-handlare på Lykka.se och Muminmuggar.se.

Länkar:

Läs även:

Bild: Flick cc